"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Ahad, 29 Mac 2009

Tenang dalam Komplikasi


Saat hidup terasa penuh dan sempit dengan segalanya, dan saat mata di sekat dengan tembok dinding batu yang mengganggu penglihatan menuju ruang angkasa dunia, juga saat udara sekeliling menjadi sejuk biru menyatu bersama debu kota seribu menara. Diri sendiri di dalamnya terasa begitu kosong dan tidak bersuara sepatah kata. Mengintai peluang mengingati mu dalam setiap sedutan nafas kehidupan ku adalah suatu anugerah yang amat berharga dalam hidup ku ketika itu..

Manusia kalau di imbas kembali kepada lumrah kehidupannya, pasti ada satu waktu dan ketika mereka rasakan pada diri masing-masing sangat “lost” dengan diri sendiri dan hilang keperkasaannya serta-merta. Perasaan itu sering menyerang ku semenjak dua ini. Mungkin kerana beban peperiksaan yang semakin hampir menjengah semua mahasiswa di negeri pasir. Bahang yang sama itu juga menghimpit dan melemaskan ku berkali-kali. Dan bermulanya entiti “lost” itu tadi menguasai diri sendiri, lalu membawa bersamanya jasad kosong ke tanah Damanhur dan kota lama Qahirah negeri pasir..

Minggu-minggu yang datang bertamu di ruang hidup ini menyedarkan ku akan bait kata-kata seorang pemikir agung tentang goncangan hidup dunia realiti. Katanya “ketenangan dan kebahagiaan itu adalah hembusan dari langit, di turunkan ke lubuk hati orang beriman, dan mereka tetap berhati teguh di kala orang lain dalam kegoncangan”. Sangat menusuk ke dalam lubuk hitam jiwa. Terasa diri sendiri begitu jauh dengan perumpamaan yang di lakarkan..

"tetap berhati teguh di kala orang lain dalam kegoncangan" (kenyataan kontra untuk mentafsir diri sendiri)

Kamu di dunia sana pasti ingin melihat orang-orang kesayangan mu berdiri teguh dengan cerita hidup mu. Kamu pasti inginkan mereka mendukung mu sedaya mampu. Ketahuilah, diri ini akan sentiasa berdiri teguh dengan setiap jalan cerita hidup mu itu. Aku memang tidak mampu untuk mendamaikan hati mu selalu, aku juga tidak mampu untuk mengesat air jernih mata mu yang jatuh membasahi pipi mulus mu. Aku sedar aku ini manusia biasa-biasa. Wujud ku tidak menggetarkan hati sesiapa. Tempat ku hanya sebagai pemuja mu yang mengintai kisah hidup mu dari tabir alam khayalan masa ku.Cuma itu..

Untuk mu selamanya, dan itu adalah aku.. (Sedaya Upaya)

4 ulasan:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

semoga sentiasa gembira dan dalam kebahagiaan...

jika sudah bertemu kebahagiaan

jangan lupa orang-orang yg berada disekeliling

yg sentiasa mengingati dalam setiap detik masa yang bergerak....

hidup ujian berkata...

ko tujukan ayat ni kat aku ke padel? aku malu la... hehehe...

Fara - Not also Delilah berkata...

cyg pun malu..hehehe
*nailofar*

ihsan_huhu berkata...

aku xmalu