"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Ahad, 28 Ogos 2011

Resah

Saat itu ketika manusia sedang asyik dibuai perasaannya oleh dendangan suara yang menggoda, kamu disana resah sendirian dengan lontaran getusan rasa hati yang sering kali bertamu di halaman rumah mu. Ya, rumah kecil nan indah tempat persemayam raja tubuh kaku mu. Siapa makhluk itu? Mengapa dia selalu ada menjenguk setiap langkah mu sebagai habuan indah pelangi senja? Warnanya pelbagai, menjalar dari tanah bumi naik ke atas awan lalu melentur terbenam ke dalam bumi semula. Dia litar pintas lagi teruk sonsang semuanya. Kamu terimanya seolah-olah terapi pakar jiwa lagak ahli nujum diraja kelas pertama. Perasaan indahnya waktu itu sama. Anak kecil yang hajatnya dipenuhi orang semahunya.

Tapi itu dulu, saat semuanya segar mekar cantik indah satu-persatu dimata mu. Makhluk itulah Romeo untuk Juliet mu. Makhluk itulah adiwira yang akan melepaskan mu dari cengkaman watak antagonis dalam riwayat kecil mu disitu. Dan makhluk itu jugalah yang akan melenyapkanmu dari ingatan rasa sempit kehidupan lampau mu yang singkat disana.

Masa itu fitrahnya meninggalkan. Hari ini kamu bersedih sendiri, esok lusa kamu ketawa lagi dan lagi. Terkadang hari ini kamu menjadi pohon tempat orang berteduh, esok lusa kamu menjadi musibah pembawa malang untuk orang yang menumpang di sisimu. Kamu tidak tahu. Benar kata orang. Tunggu teduh dulu. Biar masa membawa pulang kamu ke rumah bahagia yang di idam-idamkan. Tidak dengan aku, dengan orang yang entah jauh atau dekat di hujung mana sekalipun ketetapan Luh Mahfuz. Semuanya tertulis di situ. Bagi aku, masa fitrah yang meninggalkan kita Indah Berbunga-bunga. Rindu pada senyuman ikhlas yang menghangatkan daku.

Selamanya doa dan perasaan ini ada untuk kamu. Tetaplah berdiri pada keputusan yang akan menguatkan mu semula. Wa kafa billahi hasiba.

Tiada ulasan: