"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Isnin, 24 Mac 2008

Monolog satu

Menyimpan identiti diri yang sebenar. Selepas ini aku harus menyimpannya dengan baik. Sikap buruk dan tergesa-gesa menikam diri ku sendiri. Akulah insan yang sering terperangkap dengan kata-kata sendiri. Entah mengapa jika aku kurang memahami ...soalan yang ku timbulkan merangsang kemarahan orang lain. Keliru dengan identiti sendiri..
Haruskan menyimpan segala kebodohan ....atau mendapatkan penjelasan yang lebih baik jika banyak persoalan bergegar di akal ku. Menjadi prinsip ku sebolehnya mengurangkan kesusahan orang lain, terutama kawan-kawan, biar aku susah sedikit daripada merosakkan kepercayaan orang lain terhadap perilaku ku. terlalu sukar bagi ku berdiri dan berlari..dalam kekeliruan.

Inilah sebenarnya mengganggu langkah ku.

Diskriminasi sebegini begitu lama melanda ruang hidup ku. Sampai bila aku harus menutup mulut ku. Meletakkan peranan ku jauh ...dan terbelenggu. Barangkali benar dan ia lebih baik dari menyakiti. Mulai hari ini dan seterusnya aku harus mengunci mulut ku dari berkata-kata dan menerima apa sahaja dengan tidak banyak bicara. Aku juga harus belajar berada jauh-jauh dari kelompok orang-orang yang lebih berakal dan berkuasa.

Mulai hari ini dan saat ini apa yang ku pelajari adalah milik sendiri...jika ada yang sudi menjenguk kehidupan ku, akan mengenali lebih jauh siapa aku. Aku tidak akan peduli sesiapa sahaja yang lebih hebat dari ku, kerana bagi ku hidup ini sebenarnya tiada yang sempurna,kosong, ibarat satu persinggahan di bawah sebatang pokok yang rimbun dan tidak berbuah dan dari kaca mata ku...dia,engkau dan aku sama...masih bingung dengan perjalanan yang baru aku lewati sebelum tiba di bawah pokok itu.

Maaf, aku akan tinggalkan terus kehidupan silam dan menjelajah kehidupan seterusnya dan tidak terkilan apa-apa pun meskipun aku di bayangi dengan duri jalan yang berliku.

1 ulasan:

ihsan_huhu berkata...

wah.. sungguh puitis skali