"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Selasa, 28 Oktober 2008

Bersegeralah wahai tubuh kaku



Perjalan ini sangat memenatkan. Bermula dengan satu langkah yang perlahan untuk sampai ke tempat itu. Di awalnya seperti teragak-agak dengan keputusan yang telah di pilih. Sepertinya ingin kembali semula ke belakang bersama temasya dunia yang sedang rancak dan menggila. Rasa yang terdetik di hujung lubuk hati mengejutkan ku dari terus merasa nikmat candu dunia yang gelap itu. Hati ini bersuara keras mengatakan dunia itu tidak akan menyelamatkan ku. Dunia itu akan menjadi penyebab kulit ini akan di panggang hangus terus menerus. Bukan sahaja kulit ini, semua yang ada juga pasti akan hancur berkecai menjadi debu hitam yang busuk. Sebusuk dosa yang pernah di lakukan di dunia itu.


Hati ini cukup sukar untuk membuat pilihan. Antara cahaya kebahagiaan di alam abadi atau dunia sementara yang mendodoikan ini. Ada satu bisikan. Ahh.. dunia ini sangat mendamaikan. Bodoh lah aku jika membiarkan ianya percuma berlalu begitu sahaja. Sedarlah!, manusia itu bukan di biarkan percuma. "patutkah manusia menyangka, bahawa ia akan di biarkan percuma"(dengan tidak di berikan tanggungjawab dan tidak di hidupkan menerima balasan)(maksud ayat Al-Quran 75:36). Semuanya yang di lakukan kala ini dan sebelumnya akan di kira kemudian hari. Waktu tayangan perdana alam akhirat. Segalanya akan di pertanggungjawabkan. "Dan barang siapa mengerjakan kebaikan seberat zarrah, niscaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrah, niscaya dia akan melihat (balasannya)". (Maksud ayat Al-Quran 99:7,8)


Aku perlu segera berlari mendapatkan cahaya di hujung jalan itu. Sepertinya aku berada di dalam sebuah terowong masa untuk sampai ke penghujungnya. Menggapai CAHAYA syurga abadi. Semuanya telah mengingatkan ku, semuanya telah menyedarkan ku. Hatta, teman-teman juga sering memberi dan menggalakkan ku supaya terus dengan perjalanan ini. Perjalanan menuju cahaya kebenaran. Dan sekarang keputusan antara cahaya dan kegelapan semuanya terletak atas pundak bahu sendiri. Lurah noda ini perlu segera aku tinggalkan. Masa untuk menyedut udara dunia semakin terhad. Entah esok, lusa, sebentar lagi waktu perpisahan akan menjemput ku. Yang pastinya waktu itu akan menjemput semua manusia. Pasti!!. Aku perlu segera keluar dari lubang hitam itu. segera!!

Setapak langkah kaki ini menuju kepada Mu ya Rabb, sejuta langkah Kau berlari mendapatkan ku... Terima kasih Tuhan...

1 ulasan:

Norsya berkata...

Hidup akan jadi malap bila kita kita fikir ia sesuatu yg membebankan. Hidup perlukan pengorabanan,Pengorbanan perlukan ketabahan, Ketabahan perlukan keyakinan.Keyakinan penentu kejayaan.
Apa2 pun sentiasa lah bersyukur pada nikmat Allah SWT. Btl x?