"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Rabu, 26 Mac 2008

Kehidupan baru yang telah lama bermula.


Waktu mula berpisah dengan mereka banyak benda dan perasaan yang bermain di fikiran ku, antaranya kesedihan dan kepahitan perpisahan itu sendiri, selain daripada itu aku juga mula menggerakkan jasad yang lemah dan layu oleh perpisahan itu bersama azam yang baru untuk mencari kehidupan yang sebenar. Aku mahu lari dari dunia yang aku cipta selama ini, dunia yang hanya mementingkan perasaan diri sendiri tanpa mempedulikan orang yang berada di sekitar ku. Dunia yang telah mengoyak setiap denyutan nadi batang tubuh ku untuk mencari kepuasan diri semata-mata. Akhirnya aku di tinggalkan oleh dunia itu sendiri tanpa sempat untuk aku mengejarnya kembali.

Kehidupan terus di sambung di bumi yang tandus dan asing ini membuat aku mengerti akan kehidupan manusia yang sebenar. Jauh dari kehidupan sendiri membuatkan aku lebih tabah dalam menghirup angin sejuk panas di sini. Jalan yang aku lalui ini memerlukan ketahanan untuk berusaha mendapatkan ketenangan. Semua ahli negeri berlumba-lumba untuk mencari ketenangan itu. Tapi, bagi aku semak yang menimbun di benak kepala ku seperti sudah di lapangkan bila berada di sini, walaupun hakikat dari pandangan kaca mata yang sebenarnya aku di kelilingi oleh jiwa-jiwa yang rakus dan kasar. Aku di asingkan mereka dengan pandangan-pandangan jelik dan asing. Kata-kata kasar yang selalu di lemparkan kepada ku juga telah menjadi makanan ruji bagi ku."hongga-bongga!!"…jeritan yang selalu di dengari oleh ku sambil di selangi dengan kata-kata yang sukar di fahami. Mungkin mereka menganggap orang Asia ini berasal dari hutan seperti orang asli Afrika tu… entah la,sukar untuk di fahami dan di tafsirkan disini.

Di bumi gersang ini seribu macam pengajaran telah aku perolehi, tambah lagi tentang ilmu rohani (metafizik). Dan yaling terkesan dalam jiwa aku sekarang adalah ilmu 'kesabaran'…iaitu belajar bersabar dalam sesuatu perkara. Tidak kira samada perkara yang aku sayang atau benci. Dan ia memang kehidupan baru yang aku terima di sini. Selalunya bila berseorangan, di waktu malam, di waktu sedang menderita akan insomnia, aku akan bermonolog tentang kehidupan ku. Dan yang paling aku gemari monolog tentang masa depan ku. Ahh..soal masa depan harus di tentukan oleh Sang Maha Pencipta sahaja. Tapi,sebenarnya masa depan memang patut dan wajib untuk aku tentukan sendiri, sambil di selangi dengan ketetapan Yang Maha Kuasa. Dua elemen yang tidak boleh di pisahkan(kata guruku yang juga kawanku…hehe). Orang yang membiarkan masa depan sewenang-wenangnya di tangan Tuhan bagi ku adalah orang yang berputus asa. Ini bukan sifat yang patut aku ambil dalam melakar dan mencorakkan kehidupan baru ku yang telah lama bemula ini. Dalam Quran yang mulia pun ade di tulis tentang larangan berputus asa. Jikalau begini aku tidak boleh putus asa dalam mencari kebahagiaan yang aku sudah lihat pada seseorang itu(Gadis Kecil yang tabah macam dalam Friendster aku tu). Aku nampak ciri-ciri yang aku cari selama ni ada kt dia(Gadis Kecil yang tabah). Tetapi perasaan malu yang menebal dalam dada membuatkan aku masih membiarkan rahsia perasaan ku terus menjadi rahsia kepada diri ku. Aku biarkan rahsia itu berlalu seperti angin musim sejuk di sini(Mesir). Ia datang dan berlalu sejuk dan menyakitkan. Kadang-kadang terasa nyilu di pangkal hati ku dengan fenomena sebegini...fenomena yang berlaku dalam diri aku sendiri. Dan aku juga payah untuk menyelesaikan permasalahan ini.

Sekarang, yang paling penting di sini kehidupan mesti di teruskan. Dan kehidupan yang perlu di terukan itu adalah kehidupan yang baru. Dan ianya telah lama bermula semenjak tibanya aku di tanah asing ini. Dan soal dia(Gadis Kecil Yang tabah), akan aku selitkan dalam perjalanan hidup ku juga. Moga menjadi pendorong untuk aku menjadi yang terbaik, dan mengubah hidup ku yang pernah musnah suatu masa dahulu….yang kenal dan tahu sahaja akan mengerti semua ini.

2 ulasan:

Unknown berkata...

makna petikan tu smpai pd pembaca cuma mungkin kte akan tertanya2 petikan merujuk kpd penulis atau seseorg.mungkin kte akan bias' sedikit dlm menilai makna yg tersirat...

ihsan_huhu berkata...

3 taun xbalik...

xtau ape feel ble sampai mesia kang... gle suspen!