"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Khamis, 27 Mac 2008

Mata itu adalah kawan



Sepetang sebelum berteriak loceng jam di meja kamar ku, sampai satu pesanan dia(Gadis Kecil yang tabah). Mengingatkan tentang erti persahabatan yang sebenar. Isinya kawan itu ibarat dua mata. Tidak kira apa dan dimana pun ketika dia bersama-sama. Saling tolong-menolong, ketika menangis sama-sama mengalirkan air jernih yang ikhlas, ketika lelah sama-sama di hempap beban untuk meninggalkan suria dunia dan ketika terjaga dari mati yang singkat sama-sama membuka dengan senyuman segar. Meskipun mereka tidak pernah melihat antara satu sama lain. Alangkah unik nya kawan itu mata.

Dalam rentetan sejarah jalan yang berliku banyak karektor-karektor mata yang telah di lewati. Samada mata yang sihat, cantik, manis, baik, jahat, kasar, jijik dan sebagainya. Masing-masing dengan sifat-sifat yang tersendiri. Begitu juga aku. Dan sampai sekarang aku masih mencari di tapak manakah yang sedang aku berdiri. Dan kebanyakan mata yang aku temui telah membuat aku gembira, walaupun ianya sekadar sesaat masa. Tapi,memang lumrah kejadian sebagai makhluk yang tidak akan sempurna,dan tidak semestinya setiap yang indah itu akan terus indah buat selama-lamanya. Dan bagi ku mata yang jelik, kasar dan jijik itu juga memberi impak yang mendalam pada jalan yang berliku untuk aku menjadi matang dalam menempuh duri sembilu yang selalu menghalang di pertengahan simpang setiap keputusan ku..

Dan kadang-kadang mahu sahaja aku diamkan diri bila berhadapan dengan mereka. Tapi, kehidupan ini yang memerlukan tasamuh dan tolak ansur sesama manusia menyebabkan aku mengikut jejak mereka(mata kasar,jelik dan jijik). Bahkan di bumi yang tandus ini juga seringkali aku berdiam diri dalam situasi yang memerlukan untuk setiap anggota tubuh ku mengeji dan menghina mata-mata kasar ini. Walaupun kami berada dalam kelompok yang kecil, lemah dan asing lagi terpinggir di bumi ini(Ardun Kinanah), masih lagi muncul mata-mata kasar yang jelik yang sentiasa untuk menonjolkan kebodohan dalam menentukan sesuatu keputusan itu. Dan mata-mata ini tetap juling dengan pendirian kolot dan dominan itu. Sedihnya mereka adalah dari golongan ku yang sedikit ini. Aku dan mata-mata cantik ku hanya membiarkan perkara ini sehingga muak dengan diri sendiri dan hidup yang kami dustakan.

Semenjak kecil lagi telah banyak mata mengelilingi diri ku. Dari mata yang disebelah ku sehinggalah mata dihujung jasad ku. Dan mata-mata ini amat aku rindukan sekarang. Dia,(gadis Kecil yang tabah), telah mengingatkan aku memori indah ini agar aku sentiasa menjaga mata-mata ini dan menyayanginya dengan sepenuh hati ku tidak kira aku berada di mana pun sekarang ini. Aku perlu sedar kehidupan manis yang pernah aku lalui ini telah meninggalkan aku 23 tahun yang lalu, akan tetapi ruhnya tetap segar dan panas dalam jiwa lesu ku. Dan masih segar dalam ingatan ku Kaklah dan kumpulannya yang aku gelar Kumpulan Perempuan Muda Tauhid(nama yang baru diberi selepas aku bermonolog satu), mereka adalah teman-teman yang menghidupkan suasana kanak-kanak ku. " sebelum balik rumah nanti kita pergi cari pucuk paku dulu tau". Teringat kata-kata kaklah yang mengajak kumpulannya untuk mencari pucuk paku sebelum balik ke rumah masing-masing selepas sehari suntuk di sungai belakang rumah ku berkubang mencari keseronokan zaman kanak-kanak. " kalau ada pucuk paku baru la mak tidak marah kita mandi sungai". Senantiasa itu menjadi alasan yang sering digunakan oleh ahli kumpulannya untuk berkubang di belakang rumah, dan alasan itu juga yang telah memberi kebahagiaan pada aku untuk merasai waktu yang telah berlalu itu dengan sepenuhnya. Mata-mata kamu aku dambakan disini pada waktu ini.....

Setelah tercampak di bumi asing ini aku bertemu dengan berbagai jenis mata, hitam, biru, hijau, coklat, merah dan sebagainya. Dan aku bersyukur dengan mata yang baru aku lihat disini dan juga mata yang selama ini mengekori melirik aku dalam sedar dan tidak. Aku sayangkan mata-mata ku semuanya. Dan sayang ini tidak akan aku pecah-pecahkan dan keping-kepingkan tanpa pembelaan. Akan ku usaha menghidupkannya sehabis mungkin supaya mata-mata yang aku sayang ini tidak bertukar menjadi mata yang jelik, kotor, dan jijik. Nanti ianya bisa menjadi virus mata yang boleh merebak ke mata-mata lain sehingga aku terpaksa menutup penglihatan ku dari melihat mereka yang di jangkiti itu. Menjadi kewajipan ku untuk cuba menjadi mata untuk mereka seperti mana yang aku inginkan mereka pada ku. Mungkin bahasanya pelik dan janggal. Tapi inilah azam ku setelah di kejutkan oleh dia (Gadis Kecil yang tabah),akan aku perbaiki diri ku untuk menjadi mata yang selalu dan sentiasa melihatnya. Walaupun pada hakikatnya aku memang tidak bisa untuk melihat dia. Tangan ku tidak sampai untuk menjaganya dan hati ku ini tidak ada upaya untuk meluahkan apa yang ada. Aku sorokkan jauh di hujung dunia hati ku. Biarlah rasa ini menjelajah alam gelap hati ku yang mengharapkan mata daripada dia. Menjadi mata yang sentiasa memerhatikan dari jauh ataupun dekat keadaan nya adalah sama. Untuk pandangan hati ini…biarlah aku terus memerhatikan tanpa disedari oleh dia(Gadis Kecil yang tabah)…

3 ulasan:

mashitah halim berkata...

terima kasih mataku..
doakan aku sentiasa menjadi mata yang cantik dan takkan berubah menjadi mata yang jijik pada ko..
teringinnya nak tau sape gadis kecil yang tabah yang bertuah tu..

mashitah halim berkata...

kenapa yea bile aku ada masalah mesti jalan penyelesannye ada dlm blog ko..
tp aku masih tak puas ati ngn masalah aku ni..
bagus apa yg ko tulis tu..
teruskan usaha ko..
aku sentiasa menyokong ko dr sisi ko..

ihsan_huhu berkata...

oh abg pade...

adekah aku gadis kecil yg tabah?

open table la brader!!