"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Rabu, 16 Julai 2008

krisis dalaman

Saat kaki melangkah jauh meninggalkan kehidupan asing dalam mencari identiti yang sebenar, semua perasaan bercampur-baur. Kenangan lama yang selalu mengganggu jiwa hadir. Seringkali kali diri berperang dengan perasaan yang muncul membuat ku lemas dengan simpang ini. Simpang yang memerlukan untuk aku memilih antara syurga dunia yang sementara atau syurga yang di bawahnya mengalir sebatang anak sungai yang indah menyejukkan. Perkara yang tidak dapat di tafsirkan. Hati terus di bawa jauh meninggalkan kehidupan yang sebenar. Di bawa melayar rasa perit yang menusuk-nusuk di hujung pelusuk ruang gelap. Di biar terus luka dan berdarah. Jangan di rawati, jangan di ubati, jangan di belai manja sakit itu, biar ia membusuk dan bernanah supaya di akhirnya segala yang telah dirasai dan di nikmati menjadi kebas. Seperti kehilangan anggota yang sebenar. Biar puas dengan penderaan seperti itu.

Terkadang manusia tergigit lidahnya sendiri. Bahkan ada yang sehingga luka akan lidahnya. Berhari-hari menahan susahnya menyuap makanan masuk ke dalam mulut. Makan tanpa mengunyah atau menghayatinya. Suatu masa pernah diri di buli rasa hina oleh teman-teman yang suatu ketika dahulu kawan yang paling akrab dalam hidup. Semuanya berubah dengan perkara dan suasana yang melingkari diri. Satu-persatu mula menonjolkan topeng baru yang di jumpai di sepanjang kiri-kanan kehidupan mereka. Mula menjadi asing untuk seseorang yang bernama "teman", mencipta alasan-alasan mudah, tersangat mudah untuk menjangkakan perihal alasan yang di cipta, kerja semakin menghimpit diri, ruang luas yang selalu di langgankan untuk teman sudah di tawarkan kepada pengguna lain yang boleh menguntungkan lagi kehidupannya. Semuanya hangus di bakar menjadi debu kenangan yang mudah di tiup angin.

Pandangan sentiasa di hadapkan ke hadapan untuk melihat kehidupan yang lebih jelas dan cerah. Kisah hitam yang mengganggu jiwa dan perasaan akan di tanam di perkuburan duka bersama kapan semangat yang hilang dan keranda kecewa. Biar lenyap terus dari menjadi bayangan sosok ghaib yang akan mengganggu-gugat pandangan cerah untuk masa hadapan. Hilangkan rasa sedih yang menyelubungi hari-hari lepas. Sekarang untuk masa hadapan. Hidup bukan sekadar melayan perasaan sedih dan kecewa dengan keadaan sekeliling!!. Hidup untuk meneruskan khidmat dan tanggungjawab sebagai manusia. Bahkan, sebagai khalifah di muka bumi. Bukan sengaja Tuhan menciptakan manusia. Dan bukan sengaja juga Tuhan berfirman dalam al-Quran mengenai tugas manusia sebagai khalifah di muka bumi ini.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: " sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi ". Mereka bertanya(tentang hikmah ketetapan Tuhan itu dengan berkata) : " Adakah Engkau(Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah(berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Mu dan mensucikan Mu?" Tuhan berfirman : " Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya ".(maksud ayat al-Quran 02:30).

Hari ini semuanya akan kembali seperti biasa. Takrif biasa itu perlulah segar dari rasa layu kehilangan arah dan semangat, dan perlulah redup dari terik panahan dendam yang membengkak sebelum ini. Sebabnya dan puncanya, kerana kita semua adalah manusia yang bersaudara di atas tunjang akidah yang sama. Dan pernah suatu ketika dahulu kita juga melakukan perkara bodoh yang sama sperti mereka. Mungkin cuma bezanya subjektif dan objektifnya berlainan dari mereka. Jadi, apa kita akan rasa jika perlakuan hitam dulu yang pernah kita lakukan pada subjektif tertentu tidak di maafkannya sampai bila-bila??. Sangat mengerikan dan memeritkan bukan??. Oleh itu, untuk waktu dan ketika ini, biarpun kita yang menjadi mangsa, biarkan ia berlalu di tiup angin. Biar taufan melanda jiwa memukul segala rasa gelisah untuk membalas dendam yang terbina tumbuh. Biar diri menjadi seorang pemaaf yang di sukai , di sayangi dan di cintai manusia seterusnya baginda Rasulullah s.a.w dan Pencipta segala sesuatu(Allah yang Maha Pengampun dan Penyayang).

Tenanglah wahai hati… semuanya akan kembali seperti biasa jua nanti…

Tiada ulasan: