"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Jumaat, 1 Ogos 2008

Lari

Entah sudah berapa lama aku tinggalkan kehidupan statik Mansurah, rasanya hampir genap sepurnama langkah kaki ini terus menerus pergi menjauh dari bumi itu. Bumi yang sebelum ini menjadi tempat persinggahan ku dalam mencari sinar kejora kehidupan baru yang telah lama bermula. Bumi yang meminjamkan rasa gundah gulana penduduknya dalam perlumbaan mencari ketenangan dunia. Bumi yang merampas rasa rindu ku pada mak, abah, keluarga, teman-teman dan dia (gadis kecil yang tabah). Bumi yang mengajar ku erti tabah dan redha dalam menyedut bayu sahara yang menggila. Semuanya di atas hamparan sebidang tanah gersang yang telah aku tinggalkan berhari-hari dibelakang.

Awal-awal lagi sudah aku putuskan untuk membawa diri yang kosong ini ke negeri permukiman sahabat di sekitar Negara pasir ini. Cumanya kali ini tanpa membuat sebarang perancangan yang teliti. Semberono. Dan niatnya bersahaja, melawat sahabat-sahabat yang telah lama tidak aku temui. Mengeratkan ukhuwah, menambahkan ilmu thaqafah(budaya) hidup masyarakat negeri pasir yang berbagai karenah, daerah dan negeri. Entah aku tidak tahu mengapa pada waktu dan ketika ini diri terasa sungguh-sungguh di ajak untuk meninggalkan kehidupan mansurah. mungkin gara-gara natijah(keputusan) peperiksaan yang bakal keluar tidak lama lagi membuatkan ku resah untuk berada terus-menerus di rumah sendiri. Aku perlu keluar mencari wajah ceria tersenyum membungakan hari-hari ku yang mendatang. Bayang sosok hantu yang menunggu di ruangan papan kenyataan universiti sewaktu keputusan rasmi peperiksaan keluar perlu segera aku padamkan.

Tiada ulasan: