"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Rabu, 13 Ogos 2008

Monolog Dua



Dahulu di atas lembaran ghaib telah aku putuskan untuk mengubah cara hidup yang senantiasa bergerak membelah hari-hari ku. Bersama tekad yang padu tidak mahu menoleh lagi ke belakang melihat contengan kasar kisah hidup diri sendiri. Apatah lagi untuk mengulanginya. Malangnya pergerakan lazim yang sentiasa menjejaki dan mengekori ku tanpa sedar telah membawa ku ke ruang tonton untuk aku lihat kembali contengan kasar itu semula. Rasanya seperti lembaran ghaib yang dahulunya menjadi penyegar hidup(refresh) dan tatapan seharian ku telah pun carik, berhabuk tidak di jaga. Dan semuanya itu berlaku atas tindakan diri sendiri.


Hari-hari yang menyerbu masuk ke dalam hidup ku di bayangi duri-duri tajam di sepanjang kiri-kanan perjalanan ini. Sudah la jalannya berliku, di tambah pula dengan duri sembilu yang mampu menyekat ku dari terus mengangkat kaki melangkah mencari redha Yang Maha Kuasa. Luka lama berdarah kembali. Kali ini situasinya berbeza, aku di tanah gersang yang aneh bagi diri ku. Sekali lagi aku melukakan diri sendiri. Lapisan lembut kulit tangan telah pun di hiris, menusuk hulu pisau ke pangkal hati, menghantuk kepala ke dinding sehingga hilang semua deria rasa. Akhirnya sisa tubuh yang tinggal memusnahkan satu-persatu sistem saraf untuk terus hidup.


Aku jatuh tersepit di lapisan paling bawah. Bilik sempit, gelap yang hitam pekat tanpa sebarang cahaya. Bertemankan khayalan palsu panahan cahaya suria yang tepat terus-menerus ke muka. Silau mata menyaksikan semua itu. Mata langsung tidak dapat di buka. Cahaya yang memancar tidak lagi di anggap sebagai penyelamat. Cahaya yang mengangkat dan menyakitkan ku. Sakit itu membunuh ku perlahan-lahan. Biarkan aku!!. Biarkan diri ini terus menyatu bersama ruang gelap itu. Jangan terangkan ruang itu. Nanti cahaya yang ada akan di sedut dalam sehingga hilang tenaganya. Biarkan… Kerana aku bukan seperti apa yang mereka fikir siapa aku. Aku manusia topeng yang menyiksa diri sendiri. Aku sendiri yang akan bangun memanjat lapisan-lapisan di atas itu. Buat masa sekarang hilangkan semua ihsan. Bersihkan semua taburan kelopak mawar di tanah perkuburan ku. Anggap saja aku manusia biasa yang sentiasa berbuat kesalahan. Yang mengetahui, hanya diri ini dan Penciptanya sahaja…


Maafkan kesalahan ku… aku hanya manusia biasa yang seringkali tersungkur dalam setiap langkah ku. Dan mungkin begitu juga dengan kamu…

Tiada ulasan: