"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Ahad, 4 September 2011

Buka balik pintu


Deru angin persoalan yang sering kali bertiup di laman kotak pemikiran. Rumah ini terlalu sepi? Ruangan ini tidak lagi dikunjungi penghuninya? Mengapa tiba-tiba hilang begitu saja? Apakah yang terjadi? Dan seribu satu persoalan yang bertandang.

Dan setelah sekian lama, kini ruangan ini terbuka semula. Ikatan yang tersimpul mati sebelum ini sudah dapat dirungkaikan. Kuncinya sudah ditemui. Mungkin selepas terhantuk sedar berkali-kali. Manusia bukankah sememangnya begitu? Bila berasa selesa, duduk pula nun jauh diatas sana, orang dibawahnya memang anasir kecil pengacau selesanya saja. Realitinya, duduk diatas atau dibawah masing-masing kecil dari kerusi pandangan mereka.

Menulis dan mencatat rasa itu kekuatan jiwa. Bahkan ada juga yang berkata ianya dapat mengikat setiap rinci dari kenangan. Lebih-lebih lagi untuk menghargai erti kehidupan. Apatah lagi, hari-hari yang berlalu adalah sesuatu yang paling jauh kerana ianya tidak dapat dikembalikan.

Dengan sebab itu, pintu ini dibuka semula. perlahan-lahan. Ia bukanlah jaminan untuk penulisan yang berterusan. Lantaran ada berbagai perkara penting yang perlu diutamakan. Tetapi, ruangan ini menjadi satu medan agar dapat mewaraskan diri. Satu ruang untuk bernafas perlahan. Dan seterusnya mendapatkan kekuatan dari sesuatu yang tidak disangka-disangka. Semoga Tuhan sentiasa membantu hambaNya yang selalu mengharap.

Seperti janjiNya, pada setiap sesuatu kesusahan pasti ada kemudahan. Setiap kesusahan ada kemudahan.

Tiada ulasan: