"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Khamis, 24 April 2008

Mendung di Musim Panas

Di penghujung malam aku hentikan gerakan hidup ini. Sangat ingin menikmati suasana hitam pekat malam apabila mata di tutup nanti. Di akhiri dengan doa bersama sahabat yang datang menumpang dan berkunjung. Di selangi bersama muhasabah dan kisah perjuangan sebagai seorang Daie yang perlu dan sentiasa di hayati. Doanya kami bacakan bersama-sama moga hari esok masih ada peluang untuk kami di beri kekuatan memperbaiki diri. Moga esok akan di bentangkan hamparan indah jalan-jalan bahagia dan aman buat kami. "Bismikallah humma ahya wa amut"(dengan nama Mu ya Allah, aku hidup dan mati)… Selamat malam dunia. Aku bertemu lagi dengan mu jika diizinkan Allah..

Allahuakbar!!....Hayya alas solah!!...... seribu jeritan perkasa dari bilal-bilal yang muncul dan berteriak dari corong menara-menara masjid sekitar Mansurah. Menandakan aku telah lewat lagi untuk menunaikan fardhu subuh kepada yang Maha Esa. Dengan mata yang berat dan tubuh yang malas aku gerakkan batang tubuh ini menghadap Mu ya Rabb…Ya Allah…ampunilah dosa hamba Mu ini yang selalu lalai dan leka dengan perintah Mu…bergema seluruh angkasa negeri asing ini dengan takbir dan tahmid memuji dan mengagungkan kebesaran Allah Tuhan semesta alam…indahnya alam Mu ya Rabb ketika ini…

Pagi ini mendung, tidak seperti biasa. Kebiasaannya di permulaan musim ssaif(panas), cuacanya amat membakar, memasak dan menyalai segala isi dan penghuni bumi ini. tapi tidak pada hari ini, cuacanya sungguh aneh sekali..mendung, anginnya begitu sejuk dan lemah. Memang ianya tanda untuk sebuah perjalanan kehidupan kusam muram bagi ku dan sahabat-sahabat di bumi gersang ini. Berita yang mengejutkan semua sahabat. Astaghfirullah hal adzim….bila mana manusia telah sombong dan berfikir bahawa dirinya boleh merubah segala-galanya. Sedihnya, bila seorang sahabat telah di halau dari rumah yang baru di diaminya bersama sahabat yang lain..

Mana perginya sifat kasih sayang sesama insan??.. Lunturlah iman bagi mereka yang menyakiti hati saudaranya sendiri..oleh kerana keegoaan, hidup dalam dunia sendiri, dunia yang di reka-cipta untuk tidak menerima pendapat orang lain, dan menetapkan dalam mindanya "aku orang yang benar, kalau aku bersalah mengapa tidak ada yang berani menegur aku??..nah!!..pergi kau dari ku bedebah!!..ini dunia aku…jangan kau rampas kuasa ini dari tangan ku"…maka dibiarkan hati sahabat yang yang luka cedera parah akan dunianya itu. Sakit sungguh bila di fikirkan, sedihnya bila di ingatkan, geramnya bila di ceritakan. Perasaan yang bercampur-campur dalam jiwa setelah mengetahui berita ini. Kepada sahabat ku, tenangkan hati mu, jangan bersedih, cuaca yang mendung ini tidak meraikan pemergian mu, Allah akan sentiasa bersama-sama dengan orang yang sabar dan di zalimi. Teringat pesan guru ku doa yang perlu di baca setiap kali di zalimi. "La ila ha illa anta, subhanaka inni kuntu minadh dholimin".

Anehnya bila di fikirkan, kami di negeri asing ini hanya segelintir sahaja bilangannya, itu pun masih lagi ada individu di kalangan kami kehadapan untuk mempertonjolkan sifat jijik dan jelik di sini. Tidak terfikirkah mereka bahawasanya kami inilah yang di benci mereka itu adalah sahabat??..kami inilah yang di benci mereka itu adalah keluarga?? Kami inilah yang di benci mereka itu adalah teman??.. siapa lagi yang mereka ada disini. Kalau bukan KAMI!!...

Doa ku, Ya Allah…atas nikmat Mu yang tidak terhingga, atas rahmat Mu yang melimpah ruah, aku pohonkan pada Mu supaya Engkau berikan kami di sini kekuatan dalam hubungan sesama kami. Thabitkan kami dengan tali Mu ya Rabb.jauhkan kami dari perpecahan dan perbalahan, kerana kami tiada apa di sini selain sahabat-sahabat kami yang ada di sini sahaja, tunjukkan kami jalan yang benar, berikan kejayaan kepada kami di dalam pelajaran kami serta kehidupan kami dunia wal akhirat, Amin ya Rabbal alamin…biarpun hari ini berlalu dengan mendung di musim ssaif(panas),biarkan ia berlalu dengan kesayuannya. Tidak akan ku hubung-kaitkan dengan kisah sedih ini kerana hari esok tetap akan menyusul jika di beri kesempatan oleh Pencipta hari. Dan hari esok yang bakal tiba akan ku ubati dengan hidup yang lebih indah dan ceria untuk diri ku dan sahabat-sahabat ku semuanya, insyaAllah.. Moga hari esok akan cerah buat mu sahabat…."La tahzan, innAllaha Maana"(jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama dengan kita)….

2 ulasan:

NuRuL aiDa berkata...

assalamualaikum.. sy nk tanye.. awk dak baca x buku La tahzan?

karmaPolice berkata...

Waalaikumussalam...x pnh bc pon..kenape??