"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Selasa, 23 September 2008

Kota yang di lupakan

Kota seribu menara aku tinggalkan di belakang. Kota itu tidak lagi menghidupkan hari-hari ku. Aku seperti patung boneka yang di gerakkan untuk menghiburkan jiwa umat yang ketandusan kasih sayang. Aku sendiri parah dengan kerja itu. Sangat tenat dengan situasi diri sendiri ketika kaki memulakan langkah menuju kawasan lapang sahara. Kota yang membangun dengan tamadun Islam Timur tengah itu tidak lagi menghidupkan jiwa ahlinya. Mereka lupakan kisah sejarah tamadun kota itu. Mereka lupakan perjuangan Khalifah Agung Salahuddin Al-Ayyubi mempertahankan kedaulatan Daulah Islamiyah di sini. Mereka lupakan dakwah Imam Hassan al-Banna dalam membentuk peribadi ikhwannya. Mereka sangat terkesan dengan penjajahan Perancis dan British suatu masa dahulu. Mereka dan semuanya telah lupa semua itu.


Angin panas sahara menyedarkan ku dari lamunan yang panjang. Aku sekarang berada di kawasan lapang berbukit pasir yang sunyi. Cuaca yang sangat memasak seluruh tubuh kurus ku. Mengembara berjalan sendirian untuk mencari jalan pulang. Aku seperti mengejar bayang hitam susuk tubuh sendiri. Bila matahari semakin menjauh, bayang itu akan semakin memanjang dan pudar sedikit demi sedikit. Dengan tubuh longlai terus menerus sesat di kawasan lapang sahara. Mencari titik awal kaki mencecah bumi pasir ini. Mencari pintu mana yang telah aku gunakan sehingga sampai tersesat di daerah sahara ini. Sebidang tanah gersang yang sunyi dan sepi. Aku seorang diri mencari diri. Bersama suara hati yang memujuk-rayu menyuruh ku kembali semula ke kandang kota seribu menara yang telah aku tinggalkan di belakang.


Entah aku sendiri tidak pasti. Mengapa dalam mimpi ini aku tinggalkan kota itu. Mengapa perlu memilih untuk berada di gurun sahara keseorangan dari menghirup manisan dunia yang berterbangan di kota itu ?. Jika di tinjau kembali sejenak, kota ini memang menjadi kebanggaan ahli-ahlinya. Dengan alirannya sebagai raja segala sungai duniawi yang melawan arus, sehingga pernah ada yang menyebut bahawasanya aliran Nil tidak berpenghujung dan berpunca. Ianyan alir suci dari syurga. Itu semua mungkin mitos ahli negeri pasir yang taksub pada kota ini. Pandanglah kejadian itu semua dengan memikirkan keagungan Sang Penciptanya. Subhanallah..(Maha suci Allah). Pasti di sana ada ketenangan yang tidak di ketahui dari mana datangnya rasa itu. Ketenangan. "ketahuilah!! dengan Zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia" (maksud ayat al-Quran 13:28).


Jeritan kosong rajawali sayup di atas kepala. Berlegar-legar mencari mana-mana bangkai atau mangsa yang mungkin akan rebah untuk menjadi santapannya nanti. Dia mengejek ku. Sepertinya aku seekor tikus padang pasir yang sesat dari induk dan habitatnya. Tiada jaminan keselamatan atau insurans nyawa dari masyarakatnya. Hanya menunggu saat cengkaman rajawali untuk terbang tinggi lalu di hempaskan ke tanah kembali menjadi bangkai yang tidak bernyawa. Tiada lagi derita lautan sahara. Terkadang angin pusar sahara bertiup lemah di sini. Terbang bersama dengannya debu dan pasir halus yang panas merempuh apa sahaja di hadapannya. Tubuh ini juga menerimanya. Debu dan pasir itu mengotori pakaian ku, mengaburi mata ku, menyesakkan pernafasan ku, dan membunuh ku perlahan-lahan dengan racun suasana sepi, kabur, tiada upaya dan putus harapan pada kehidupan gurun sahara. Dan terkadang juga rasa semua itu melegakan ku. Angin pusar yang lemah itu seakan-akan menyanyi mendodoikan ku supaya terlena dari dunia panas sahara ini. Lagu itu meluputkan ingatan ku pada kota yang hilang cahayanya di belakang ku.


Tiada ulasan: