"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Isnin, 8 September 2008

Mendengar Suara Hati

Ada satu cerita. Manusia yang punya krisis dengan peribadi sendiri. Dalam diri ada dia, dia, dia, dan dia. Semuanya dia. Tetapi, oleh sebab cerita ini berkisar tentang krisis dengan peribadi tadi, semua tentang dia itu menjadi munasabah dan rasional untuk menjadi satu permasalahan atau konflik. Segala-galanya seperti berpusing-berpusing tidak teratur. Bila sahaja tersedar dari mati yang singkat dia menanti tersenyum dengan soalan-soalan bingung untuk rencana hari itu. Senyumnya seolah-olah mengejek. Memaki hamun dalam diri sendiri. Seusai menunaikan kewajipan sebagai seorang hamba kepada Penciptanya, dia yang lain muncul di depan mata bersama misi dan visi kehidupan sempurna. Lemah-lembut memujuk supaya mengikutnya bersetuju dengan segala yang di tetapkan. Lunak suara menggoda.


Manusia yang lemah dalam membuat keputusan hidup. Kerap kali tersasar dalam memberikan jawapan terhadap sesuatu. Rasanya selepas ini perlu di biarkan sahaja soalan-soalan atau permasalahan yang datang menerpa. Biarkan dia, dia, dia, dan dia tadi kecewa dengan tindak-tanduk ini. mungkin ini jalan keluarnya. Keluar dari kongkongan kumpulan dia itu tadi. Ataupun, ini mungkin salah satu keputusan yang di ambil dari dia yang lain. Tanpa sedar menggunakan dia juga untuk membuat keputusan. Dan keputusannya kali ini, akan berdiam diri tidak akan bersuara terhadap soalan-soalan yang datang menjerat. Mungkin ini satu fitrah bahawasanya dalam kehidupan itu semestinya akan ada 'sesuatu' yang akan menjadi pendorong atau pengendur dalam membuat penilikan tentang HIDUP.


Malam pekat yang panas. Sunyi, sepi dan sendiri. Deruan kipas yang berpusing lemah di sebelah begitu mendamaikan. Aku bukan keseorangan. Suara alam itu menghiburkan. Berhibur dengan suara alam dan pembacaan yang panjang. Tamat untuk sebuah pengembaraan. kisah yang memberitahu tentang eloknya kasih sayang antara manusia dan Penciptanya, antara manusia dan manusia dan antara manusia dan alam. Ya, selepas ini aku akan berkhayal. Memang aku harapkan khayalan itu dapat mendodoikan waktu gelisah ku dengan perihal dunia realiti yang sebenar. Dunia yang saban hari membunuh jiwa-jiwa kemanusiaan yang ada pada manusia. Yang pada hari ini dengan kepala dan batang tubuh yang sempurna manusia di asak-asak untuk menjadi tin kosong. Manusia sekadar batang tubuh yang bergerak-gerak. Siapa dan apa yang mengawalnya terpulang mengikut pada keadaan sesuatu tempat, masa dan keadaan. Manusia sekarang sangat-sangat Sakit. Begitu juga dengan aku!!


Sekali lagi aku tersedar dari kesakitan itu. Kisah panjang yang menggetarkan ku menyelamatkan manusia ini. "dunia kita di muka bumi ini hanyalah satu persinggahan, kita cume menunggu berteduh, cukup sahaja bekalan dan tiba pada masanya, kita juga akan berangkat seperti yang lain-lain". Bait kata-kata yang menawarkan kesakitan. Sangat puas setelah selesai menghabiskan pembacaan ini. dan kali ini, kisahnya sangat menyelamatkan. Dan ianya juga menghidupkan semula hati dan perasaan yang mati sebelum ini. Syukur kepada Allah yang memberi limpah dan kurnia kepada ku untuk merasa nikmat ilmu. Walupun pada hakikatnya segala ilmu yang di temui di dunia ini adalah setitik darpada selautan luas ilmunya Allah Taala.


Alhamdulillah… Syukur kepada Mu Ya Rabb. Noktah.


Lafaz itu memang tidak pernah dapat di ucapkan. Selepas bermulanya kehidupan baru yang telah lama bermula dahulu. Satu lafaz pun tidak pernah di ungkapkan kepadanya. Terima kasih tidak, rindu tidak, kesian tidak, sedih tidak, gembira tidak dan semuanya tidak!!. Suara ini tersimpan dalam di hujung dinding hati. Tersekat di pintu saluran pernafasan. Ianya langsung tidak pernah melintasi batas anak tekak, apatah lagi meluncur sehingga ke pintu bibir. Suara keluar dari mulut. Dan suara kesemuanya itu bersama terima kasih ini aku simpulkan bersama nyanyian syahdu memujuk kamu supaya tidak lagi bersedih dengan hidup. Kerana kamu yang memberi penawar kesakitan ku dengan kisah itu. Kerana kamu yang memberi semangat kepada ku untuk tidak berputus asa di dalam konflik, seperti yang di ceritakan dalam kisah panjang itu. TERIMA KASIH kamu.(aku rindukan gadis kecil yang tabah)

Tiada ulasan: