"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Selasa, 2 September 2008

Ramadhan Karim


Marhaban ya ramadhan…. Bulan yang penuh berkah, bulan istimewa yang di khususkan untuk semua umat Islam. Di awalnya rahmat, pertengahannya keampunan, dan di akhirnya pembebasan dari api neraka. Meneguk kasih Ilahi pada fatrah puasa kali ini, situasinya berbeza. Di sini ahli negerinya begitu menunggu kedatangan Ramadhan. Ibarat menyambut keraiaan pesta tahunan. Jikalau sebelum ini kehidupan di sini seperti biasa, hambar tidak meriah. Dengan kedatangan ramadhan kali ini segalanya bertukar wajah…

Ramadhan datang dengan suruhannya : " wahai orang-orang yang beriman! Di wajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana di wajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa . " (maksud ayat al-Quran 02:183).

Harapan yang menggunung untuk Ramadhan kali ini, moga ianya menjadi wadah tarbiyah yang berkesan pada diri yang masih tenggelam punca dalam mengerti maksud sebenar seorang hamba. Hamba kepada Pencipta. Ruang mengadu dan kerinduan sedang terbuka seluas-luasnya untuk hamba yang benar-benar dahagakan kasih sayang dan keampunan dari Yang maha Pengampun. Igatlah, Dia sesungguhnya maha Pengasih dan Maha pengampun. "sesungguhnya, Allah Maha Pengampun Dan Penyayang".(maksud ayat Al-quran 02:182).

Madrasah Ramadhan ini bakal memimpin hati-hati yang lemah serta kehausan akibat terik panahan sinar maksiat dan penyakit hati. Bagi orang yang tahu menghargainya, mereka menganggap Ramadhan kali ini adalah yang TERAKHIR. Ramadhan kali ini di atas lahad mereka yang sedang nganga luas terbuka. Menanti waktu untuk di kambuskan tanah ke atas jasad mereka. Menutup ruang bersemuka kembali bersama ramadhan . ianya terhenti selepas kambusan tanah yang terakhir ini. Manusia kembali bersatu bersama tanah asal-usulnya.

Rebutlah madrasah dan tarbiyah ini seperti ianya terakhir untuk di hargai……

Tiada ulasan: