"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Rabu, 15 Mei 2013

Rasa

Terkadang kita rasa kitalah yang paling kuat. Kitalah yang paling sihat. Kitalah yang paling bahagia dalam menempuh hari2 yang mendatang. Kita rancang hidup itu akan indah, sempurna, tepat dengan perisian ilmu sedikit yang telah kita perolehi. Cantik, kembang mekar dalam sarung fikiran kita setiap hari.

Sampai satu tahap kita rasa yakin sangat dengan segala pencapaian yang telah kita terima. Bukan tidak sedar pun. Cuma mungkin orang lain corak perasaan mereka yang sama seperti kita itu ditempuh dengan jalan cerita yang berbeza. Kita bersungguh-sungguh tanamkan dalam diri. Benih kecil ini akan dibaja suatu hari nanti, akan disiram setiap hari, akan dikawal rapi sehingga jangan ada tumbuh parasit yang boleh memusnahkan hidupnya nanti. Kita sudah pun sedar semua itu. Sedar kita bukan sekali, berkali-kali.

Yakin sungguh kita dengan gelaran orang hebat. Kononnya kita sufi suci tahu mana yang benar dan mana yang salah. Kononnya kita ini penghalang kuasa jahat yang membisik ke hati nurani semua manusia. Tanpa segan silu kita iktiraf diri kita penegak kebenaran. Malu lah kita dengan mereka-mereka. Tidak punya ilmu, tapi jauh berbeza dengan wajah suci topeng lakaran kita. Mereka bersyukur, rendah diri, ikhlas dan jujur dengan kecintaan terhadap pencipta segala rasa. Indahnya bila rasa kita seperti apa yang mereka rasa.

Tiada ulasan: