"Bismillaah hirRahmaanir Rahiim"(dengan nama Mu ya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)... "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"(salam sejahtera)... "jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada ANDA yang sudi meluangkan masa menjenguk halaman yang tidak seberapa ini..."Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada Mohd Fadzil Bin Mohd Amin..

Rabu, 15 Mei 2013

Siapalah kita

Tanpa sedar kita ternyata sering kali memisahkan diri daripada dunia nyata. Kita terpaksa memilih untuk menarik nafas dalam-dalam, melukakan hati separah mungkin. Kaku batu. Darah hangat yang mengalir dalam badan, kita paksa untuk beku dan berhenti secepat mungkin. Langsung tiada pergerakan. Sepertinya hanya angin yang memenuhi ruang kosong dalam kepala. Memaksa arah fikiran kita untuk menjadi lebih tabah dengan hidup realiti.

Biar saja mereka aturkan semuanya. Kita langsung tidak dapat menguasai diri sendiri. Apatah lagi keadaan. Pada kita, dunia dan segala isi nya ketika itu terlalu angkuh. Ego mengangkat diri sendiri seperti kita ini tiada apa-apa. Sepertinya kita tidak wujud langsung di depan mata. Kita ibarat angin lalu. Kosong lalu tembus. Tiada warna mahupun rasa. Bila tiba masanya kita sendiri yang akan pergi. Kita sedar. Kita sendiri.

Biar lah seteruk mana dunia itu menyisihkan kita. Sehebat mana kita disiksa zahir dan batin. Fizikal kita luka cedera parah tidak lagi upaya untuk bangun berdiri. Darah membuak-buak keluar dari luka. Jangan sesekali kita menyerah. Teruskan berfikir. Fikir itu jalan keluar. Peneman rasa sedih, sakit, kecewa dan putus asa kita. Biar diluar sana huru hara, asal didalam kitalah raja. Kita yang punya kuasa tentukan fikiran kita. Ada hati ada fikiran. Ada gunanya juga diri kita.

Tiada ulasan: